Att lyssna på mina ord!

Idag blev det longering med mamma mu och det är lika förvånande varje gång hur hon kan vända från att vara stressad till att arbeta på riktigt bra utan ryttare. Vänster varv har vi fortfarande en hel del att jobba på men bara att prata med henne hjälper så mycket, då lyssnar hon. Önskar att de va samma när man satt på henne. De är ju väldig skillnad mot vad de vart, kanske så att hon blivit ett år klokare. haha.

Fick förfrågan att vara med på dressyrträning, men njaa riktigt så bra form är vi inte. :)

Idag är de måndag och jag är äntligen klar med all omflyttning av vår avdelning med blommor och lyktor. Ni väntar vi bara på att massa nytt roligt ska komma till butiken. Tycker de är så himla skoj detta med att dekorera och bygga om på nytt. En liten utmaning att få till det så att ögat ska bli nöjt.

Jag och en Kollega började prata om detta med invandrare och vad de gör i vårt samhälle. Jag hade en kund som va svensk och hon hade en hel hög med Somalier med sig och vad de sysslade med var inget annat än inhandling av grejer till deras nya svenska lägenhet betalda av inget mindre än
våra skattepengar!

De där om något gör mig så jävla förbannad. I dagsläget så får inflyttade invandrare ungefär 12500:- i månaden I BIDRAG för att lära sig att prata svenska och de finns de blocken som VILL HÖJA de satans bidraget till 25.000:- för att lära sig språket. Visst man ska ta seden dit man kommer sägs de. Men här sliter svenska folket dagligen med sina jobb och tjänar kanske inte ens hälften utav de där pengarna.

Jag är absolut inte rasist, men jag tycker att man kanske borde ta och hjälpa våra egna drabbade här i vårt eget hemland först och främst!

Kommentarer
Postat av: Maria Olofsson

Men Anna, hur tänkte du att invandrare ska överleva om de inte får pengar till att börja med? Du måste väl hålla med om att de måste lära sig språket först om de ska ha en chans att få ett jobb och kunna försörja sig själva. Om du missat det så är det just detta som våra skattepengar är till för, vårt fantastiska sociala nätverk. Jag tror knappast att somalier som du tar upp som exempel alltid har drömt om att få komma till Sverige för att gå på bidrag. De flyr från ett krigsdrabbat land och jag tycker att det är rätt att vi i Sverige öppnar våra gränser för att ta emot de som inte kan leva fritt i sina länder. Det som är fel är att vi inte kan hjälpa alla invandrare fortare att lära sig språket och komma in i arbetslivet. Tyvärr är det många som tvekar inför att anställa någon med utländsk bakgrund idag bara pga fördomar. Jag tycker inte att det är rätt att man ska behöva vänta så länge på att få veta om man får uppehållstillstånd eller inte. Du vill också ha hjälp när du behöver det. Du kanske ska tänka på det nästa gång.



2012-01-29 @ 17:59:12
Postat av: Anna

Sverige är ju ett av alla länder som tar emot mest flyktingar här i världen. De känns som att de borde vara något stopp någonstans. Finns de inte nog med folk här som borde få ett värdigare liv. Våra skattepengar borde då gå tycker jag till att tex hjälpa hemlösa att få livet på fötter igen.



Att mina skattepengar går till mycket konstiga grejer är jag väl medveten om, men jag hade hoppats att dom gått till något bättre..



Somalierna drömmer nog inte att gå på bidrag, men jag tror nog inte att folket som är fött i detta land heller väljer att tex få lov att vara hemlös av egen begäran, visst finns de säkert ett gäng sånt också, men överlag inte.



Tycker också att de är jäkligt konstigt att sådant folk ska ha sådan stor hjälp för att komma in vårt samhälle med så mycket pengar, de är de som stör ig mest. En start, ja visst. Men inte dessa offantliga summor.



Hur går de med Agda 87 på hemmet liksom? Får hon någon mat?

2012-01-29 @ 21:33:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0